Još uvijek nije poznat uzrok: Izvor u svemiru emitirao više od 1600 signala u 47 dana

Šta se dešava?

Znanstvenici su nakon analize podataka jednog izvora brze provale radiovalova ustanovili da je on 2019. emitirao 1652 signala u rasponu od samo 47 dana.

Brze provale radiovalova (FRB, fast radio bursts) jedni su od najfascinantnijih misterija u kozmosu. Izuzetno su snažne, neke oslobađaju više energije od 500 milijuna Sunca, a traju manje od treptaja oka.

Jedna od najvažnijih karakteristika ovih signala jest to da su oni kratkotrajni i nepredvidivi. Obično se pojave iznenada na nekom dijelu neba i traju tek nekoliko milisekundi. Ponavljajući FRB-i, dakle kada se ne radi samo o jednom intervalu već o više njih uzastopce, vrlo su rijetki i posebice privlače pažnju znanstvenika.

No stručnjaci kod spomenutog FRB-a (FRB 121102) nisu uočili periodičnost, što znači da njegov izvor možda nije neki rotirajući kompaktni objekt, poput magnetara – neutronske zvijezde s izuzetno jakim magnetskim poljem, piše Science Alert.

To znači da možda postoji više od jednog mehanizma koji stoji iza ovakve provale radiovalova i da su potrebne daljnje analize kako bismo shvatili o čemu se tu zapravo radi.

FRB 121102 je jedan od najaktivnijih izboja radiovalova. Astronomi su, zbog njegove učestalosti, mogli locirati njegov izvor i smjestiti ga u patuljastu galaksiju udaljenu od nas 3 milijarde svjetlosnih godina. Ovaj FRB ne samo da je nevjerojatno aktivan nego ima i svoj ciklus: 90 dana je aktivan, a zatim 67 dana miruje, odnosno ne emitira signale.

1652 signala u 47 dana

Znanstvenici su stoga pažljivo pratili FRB 121102 i ustanovili da je između 29. avgusta i 29. oktobra 2019. emitirao 1652 pojedinačna signala. Najveća stopa bila je 122 izboja tokom jednog sata, što je i najveća razina aktivnosti koju smo ikada zabilježili kod FRB-ova.

Zbog velike količine podataka stručnjaci su mogli napraviti statističku analizu aktivnosti izvora. Otkrili su da se izboji mogu svrstati u dvije kategorije – onu s većom energijom i onu s niskim energetskim izbojima.

Da je izvor ovog FRB-a magnetar, odnosno da su ga uzrokovali mehanizmi s površine neutronske zvijezde, izboji bi se pojavljivali periodično, poput svjetla s rotirajućeg svjetionika. No znanstvenici nisu zabilježili takvo svojstvo kod FRB-a 121102, što znači da magnetari možda nisu jedini izvor brzih provala radiovalova.

Istraživanje naziva A Bimodal Burst Energy Distribution of a Repeating Fast Radio Burst Source objavljeno je u časopisu Nature.