in

LOLLOL LOVELOVE TUGYTUGY WOWWOW

Idealni za kišne dane: Ugodno se smjestite i pripremite za filmski maraton uz listu najboljih ove godine!

Donosimo listu!

U konkurenciji svih filmova koji su postali dostupni u proteklom tromjesečju, donosimo pregled najboljih.

Potraga za dobrim novim filmom rijetko urodi plodom, naprotiv, većinu filmova na koje naiđemo nemamo želju gledati. U pregledu nastojimo izabrati najbolje među novim filmovima, a zadovoljstvo će filmoljupcima nesumnjivo donijeti to što su izabrani filmovi isključivo oni koji su već dostupni na webu.

Za proteklo se tromjesečje može reći da je obilježeno žanrom drame, navodi Bug, odnosno izostankom solidnih filmova u drugim žanrovima. Pod svjetlima reflektora najviše su tla zauzeli afroamerički glumci u dramama One Night in Miami, Malcolm & Marie, te Ma Rainey’s Black Bottom.

ONE NIGHT IN MIAMI (DRAMA; AMAZON PRIME)

 

25. februara 1964. godine, 22-godišnji Cassius Clay (Muhammad Ali) osvaja titulu svjetskog prvaka u teškoj kategoriji u profesionalnom boksu. Iste noći, Malcolm X poziva Cassiusa Claya, Sama Cookea i Jima Browna u sobu svog motela. Malcolm X koristi tu rijetku priliku da mobilizira ljudski kapital koji predstavljaju njegova tri prijatelja, za boljitak Afroamerikanaca u SAD-u. Posljedično, umjesto slavljeničke atmosfere, nastupaju manji i veći sukobi u mišljenju između tih istaknutih povijesnih ličnosti.

One Night in Miami je režiserski debi Regine King, napisan po uzoru na istoimenu pozorišnu predstavu Kempa Powersa (2013). Što se tiče istinitosti događaja, četvorica muškaraca su se uistinu našla, ali sami razgovori nisu nikom poznati.

MALCOLM & MARIE (DRAMA; NETFLIX)

 

Malcolm & Marie je prvi film koji je snimljen od početka do kraja u doba pandemije. Sam Levinson je priču napisao u šest dana, a film režirao od 17. juna do 2. jula prošle godine. Film najvećim dijelom prikazuje turbulentni odnos između pisca i režisera Malcolma Elliotta (John David Washington) i njegove djevojke Marie Jones (Zendaya), a dio odlazi i na kritiziranje filmskih kritičara (hej!). Ipak, najistaknutiji aspekt filma je nesumnjivo gluma i, posljedično, kemija između glavnih likova.

U jednoj sceni Marie odjednom odluči glumiti unutar samog filma, i svojom glumom na trenutak uspijeva prevariti ne samo Malcolma, nego i gledatelja. Takav joj pothvat uspijeva dijelom zbog glume, a dijelom zbog nesta(bi)lnog karaktera njenog lika. Iako Malcom & Marie nema za cilj suštinu koju ima moj osobni favorit – The Sunset Limited (2011), Malcolm & Marie je solidan izbor za one koje privlače razgovorni filmovi kao što su Hiroshima mon amour (1959) i Breathless (1960), i utjecaj francuskog novog vala u suvremenom filmu općenito.

MA RAINEY’S BLACK BOTTOM (DRAMA; NETFLIX)

 

U Chicagu dvadesetih godina prošlog stoljeća gledamo Ma Rainey (Viola Davis) koja unatoč svojoj reputaciji poznate blues pjevačice mora biti oprezna u poslovnom odnosu s bjelačkim producentima.

Levee (Chadwick Boseman) je ambiciozni član njene instrumentalne pratnje, te želi više i brže nego što diskriminacija u SAD-u tog doba dopušta. Kao treći u nizu filmova kojima dominira afroamerička glumačka postava, Ma Rainey’s Black Bottom usprkos pozitivnim kritikama ima očite nedostatke kao cjelina. Podijeljeni fokus između likova Ma Rainey i Leveea u 90-minutnom filmu ostavlja osjećaj nedovršenosti, a sam rasplet gasi iščekivanja koja su formirana rano u filmu, ponajviše vezana u Leveeovo uzastopno inzistiranje na vlastitom talentu i ambicijama.

S druge strane, i u retrospektivi, sudbina Leveevog lika djeluje kao odjek samog Chadwicka Bosemana koji je preuranjeno preminuo prošle godine. Zahvaljujući pojedinim trenucima u filmu, Ma Rainey’s Black Bottom je dostojan užeg izbora, i to nauštrb filma Judas and the Black Messiah koji nije uključen u listu.

MANK (DRAMA; NETFLIX)

 

Godine 1940. RKO Pictures kao jedan od pet velikih filmskih studija hollywoodskog Zlatnog doba (1913-1969) daje Orsonu Wellesu potpunu kreativnu slobodu za njegov prvi dugometražni film. U filmu Mank pratimo Hermana J. Mankiewicza (Gary Oldman) kojeg je Orson Welles (Tom Burke) zadužio za pisanje scenarija. Ime filma na kojem Welles i Mankiewicz rade je Citizen Kane (1941). Dok je One Night in Miami briljantnim manevrom već u uvodnom dijelu prikazao značaj i karakteristike svake od četiri povijesne ličnosti, u Manku taj proces potpuno izostaje, a dodatnu zbunjenost unosi nelinearni slijed događaja. Oni koji nisu upoznati s pozadinskom pričom neće moći cijeniti film u istoj mjeri kao oni koji jesu.

Iz perspektive nesumnjajućeg gledatelja, Manka krasi vizualni i tehnički prestiž koji nerijetko zasja manerizmima i dovitljivošću, dok je skriveni značaj privilegij onih koji su voljni formirati predznanje o ovom filmu.

SOUND OF METAL (DRAMA; AMAZON PRIME)

 

Ruben (Riz Ahmed) je bubnjar u metal duetu, zajedno s njegovom djevojkom Lou (Olivia Cooke).

Nakon što primijeti gubitak sluha, Ruben poriče novonastalu egzistencijalnu krizu, a na ruku mu ne ide ni to što je ovisnik u oporavku. Naposljetku, Ruben dolazi u kontakt sa sasvim novom zajednicom ljudi i načinom življenja. Za razliku od filmova koji su napravljeni da predstave ili zastupe manjine s teškoćama, Sound of Metal u pozitivnom smislu iskorištava egzistenciju jedne manjine s teškoćama kako bi stvorio još jedno novo filmsko iskustvo. To čini kroz dizajn zvuka uz koji gledatelj može razumjeti teškoće gluhih ljudi ne samo kroz prikaz i opisna objašnjenja, već i kroz doživljaj.

Osim dizajna zvuka, najveća odlika filma je i gluma Riza Ahmeda koji je prvi musliman nominiran za Oskara za najboljeg glumca.

NEWS OF THE WORLD (DRAMA, VESTERN; NETFLIX)

U Americi 1870. godine kapetan Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks), bivši pripadnik konfederativnih snaga u Američkom građanskom ratu, privređuje za život tako što putuje od grada do grada i čita novine po cijeni od deset centi po osobi. Na putu sreće djevojčicu Johannu (Helena Zengel), koja je odjevena u indijansku odjeću unatoč tome što je bjelkinja. Igrom slučaja je prisiljen privremeno skrbiti za Johannu, te naposljetku odluči sam pronaći njenu živuću porodicu.

U eri filmova s ovom ili onom društveno-političkom agendom, News of the World je dio one kinematografije koja predstavlja čistije filmsko iskustvo. Iako nije jedini takav film u proteklom tromjesečju, jedini je koji je ujedno i vrijedan spomena.

Za one koji žele gledati film koji pripovijeda priču, a ne mišljenja, News of the World najbolji je izbor među navedenima.

BILLIE EILISH: THE WORLD’S A LITTLE BLURRY (DOKUMENTARNI, BIOGRAFSKI; APPLE TV+)

 

Od uspjeha trinaestogodišnje Billie Eilish na SoundCloudu sa singlom Ocean Eyes i turneja u SAD-u i Europi, do stotinu miliona slušanja na Spotifyu, nastupa na Coachelli i snimanja pjesme No Time to Die za novi istoimeni James Bond film. Billie Eilish s 19 godina iza sebe ima sedam Grammyja, i to kao najmlađa i tek druga osoba u povijesti koja je osvojila četiri glavna Grammyja u istoj godini (za najbolji album, snimku, pjesmu i novu umjetnicu godine).

Unatoč Touretteovom sindromu i teškim raspoloženjima, Eilishin se talent uspijeva probiti u svijet glazbe ponajprije zbog porodice kao jezgre njene karijere. Uz roditelje, najveća joj je potpora brat Finneas kao producent i kantautor. Bilo da ste upoznati s Billie Eilish ili ne, njen dokumentarni film u kontekstu muzičke industrije ima i specifičnu intrinzičnu vrijednost.

Ta je vrijednost u iskrenom prikazu koji ne uljepšava stvarnost i ne izostavlja mane do te mjere da može biti neugodan, i to unatoč tome što se radi o mladoj zvijezdi čija je karijera tek počela.

ANOTHER ROUND (DRAMA; DANSKA)

 

Martin (Mads Mikkelsen), Tommy, Nikolaj i Peter su prijatelji i kolege u srednjoj školi u Kopenhagenu. Na večeri kojom slave četrdeseti rođendan Nikolaja, Martin ozbiljno shvati teoriju psihijatra Finna Skårderuda prema kojoj konstantno održavanje određene količine alkohola u krvi čini osobu opuštenijom i kreativnijom.

Kritiziran zbog bezvoljnosti u učionici, Martin počne piti na poslu. Njegovi mu se prijatelji eventualno pridruže nakon što uoče pozitivne promjene u njegovom ponašanju. Another Round niti kritizira niti zagovara konzumiranje alkohola. Umjesto toga prikazuje razne situacije i učinke koje alkohol može imati od osobe do osobe. Bilo kako bilo, cjelodnevno održavanje minimalne razine alkohola u krvi bez napijanja je daleko od mita. Provedba te teorije u praksu bi se zanesenjacima mogla učiniti ekstravagantnom i privlačnom, ali ružnoća se skriva u tome da je njeno prakticiranje normalna pojava kod dugogodišnjih alkoholičara.

Mnogi među njima ustraju, ali bez odgovarajućeg tretmana ne mogu bez alkohola u krvi. Čak i ako prevladaju početne simptome povlačenja, poslije njih nastupaju napadaji i halucinacije.