in

Kako je izgrađeno bugarsko carstvo video igara ili zašto ovu igricu igra više od 40 miliona ljudi

Kada vašu video igru igra više od 40 miliona ljudi, nešto radite dobro.

Toliko je sigurno. A ako je riječ o strateškoj igri u realnom vremenu smještenoj u srednji vijek koja se igra protiv drugih igrača preko internet browsera i koja nikada ne prestaje, taj uspjeh vrijedi više.

S obzirom na to da je industrija video igara trenutno dominantno usmjerena na mobilne igre koje se igraju usput i koje ne zahtijevaju iste investicije u smislu pažnje i vremena, ono što je bugarski studio za izradu video igara Imperia Online napravio sa svojim glavnom igrom koja nosi isto ime kao isto djeluje gotovo nevjerovatno.

U trenutku dok čitate ove rečenice 100 hiljada se ljudi bori za prevlast u igri Imperia Online, piše Kotaku.com.

Međutim, Cvetan Rusimov, glavni operativac u Imperiji Online smatra da studio u kojem radi od 2005. godine može još bolje. ‘Kada je Imperia Online pokrenuta, bilo nas je devet i radili smo igre u internetskim preglednicima, većinom strateške igre za više igrača. Danas nas u studiju ima 150 i najveća smo bugarska tvrtka koja proizvodi video igre’, kaže mi u razgovoru Rusimov. Ovakav rast u propulzivnoj industriji video igara koja iz godine u godinu postaje sve veća i veća nije neobičan. Neobično je kada takav rast ostvarite bez ikakve institucionalne potpore.

Bugarska vlada naime financijski ne podržava niti jednu tvrtku koja se bavi informacijskim tehnologijama, a kamoli video igrama. ‘Ako ste voljni otvoriti tvrtku u Bugarskoj i uložiti novce dobit ćete određenu pomoć. No, morate garantovati da ćete zaposliti određen broj ljudi. Tek dvije godine nakon toga ćete imati određene beneficije’, objašnjava Rusimov. ‘Situacija se nešto mijenja kada je riječ o startupima, međutim to je rezultat privatnih investicija u projekte, a ne javnih programa.’

Drugi problem koji je Imperia Online morala savladati je nedostatak formalnog obrazovanja u Bugarskoj za rad u industriji video igara. ‘Na video igrama ne rade samo programeri. Da biste napravili igru poput Imperije Online trebaju vam i drugi visokoobrazovani pojedinci poput likovnih umjetnika, glumaca, muzičara i pisaca’, kaže Rusimov. ‘Kada tražimo umjetnike za naše projekte, javi nam se stotinu ljudi, međutim samo njih par zna raditi s modernom tehnologijom s kojom se radi u industriji video igara. Da ne pričamo o dizajnerima video igara. Njih u kurikulima uopće nema., prenosi Jutarnji list.

Izostanak mogućnosti obrazovanja za video igre na neki način nije čudan jer, kako kaže Rusimov, industrija video igara, unatoč velikog uspjeha Imperije Online, praktičkno ne postoji. ‘Najveći studiji u Bugarskoj su zapravo dislocirani uredi velikih međunarodnih studija kao što su Ubisoft i Gameloft. Uz nas, u Bugarskoj možda ima najviše deset studija koji se bave video igrama’, pojašnjava Rusimov.

No, situacija nije tako loša. S obzirom na to da je Bugarska članica Evropske unije i NATO saveza, u nju lakše dolaze školovani radnici iz drugih zemalja. Kako se ne bi oslanjali na stranu radnu snagu, budući da ti isti stručnjaci jednako tako mogu odabrati otići u neku drugu tvrtku u drugoj državi, Rusimov i Imperia Online su odlučili pomoći stvaranju kadra koji će činiti radnu snagu bugarske industrije video igara u budućnosti.

‘Ponukani problemom nedostatka obrazovnih opcija, prije pet smo godina smo otvorili vlastitu školu za video igre. U školu smo uložili dva miliona eura i to je urodilo plodom’, kaže Rusimov. ‘Do sada smo odškolovali otprilike hiljadu developera, što je u prosjeku 200 na godinu.’

Rusimov nadalje objasnio kako izgleda program. ‘Za početak, odlučili smo da će školovanje biti besplatno za sve. Program koji smo osmislili traje pet mjeseci, a 95 posto ljudi koji završe našu školu posao pronađe dan poslije promocije’, pojašnjava Rusimov. ‘Mi smo de facto zaslužni za godišnji rast bugarske IT od 20 posto.’

Imperia Online buduće generacije školuje uz pomoć glavnog partnera na projektu Trader BG-a te još 60 partnera iz drugih tvrtki. Većina partnerskih tvrtki svoje buduće zaposlenike pronađe upravo među onima koji završe program. ‘Edukaciju radimo neprofitno, a jedino što želimo je da ne gubimo novce. Također na ovaj način pomažemo budućim generacijama koje će se htjeti baviti video igrama u Bugarskoj’, kaže Rusimov.

Osim što investiranjem u obrazovanje mladih u Bugarskoj osiguravaju svoju budućnost, Rusimov i Imperia Online to radi i napadanjem tržišta mobilnih igara. ‘Budućnost je u mobilnom igranju. Zato smo 2014. godine počeli raditi mobilne inačice Imperia Online igara i želimo da u budućnosti većina naših igrača naše igre igra na mobilnim uređajima’, pojašnjava Rusimov.

Rusimov kaže da su zbog pojačanog fokusa na mobilne igre prilagodili i način rada kako bi bili brži i efikasniji u radu, ali i primamljivi većim tvrtkama koje bi ih htjele angažirati za svoje projekte. ‘Kada smo radili na Imperia Online, sve smo elemente stavili u jedan engine i to nam je omogućilo da svaki sljedeći projekt napravimo brzo. Strateški MMO (velika igra za više igrača koja se igra preko interneta, op.a.) za igranje na mobitelima možemo proizvesti za otprilike 4 mjeseca’, kaže Rusimov.

Osim što rade na strateškim igrama, Rusimov otkriva da Imperia Online trenutno priprema infrastrukturu za izradu RPG igara. ‘Osim toga, računala u oblaku nam dopuštaju da budemo čak četiri puta brži od konkurencije pa s projektima možemo brže izaći na tržište, a to je ključno kod širenja’, objašnjava Rusimov te dodaje da jako dobre rezultate postižu na Bliskom istoku i na sjeveru Afrike, gdje su u veljači izdali igru. ‘Tamo smo zabilježili bolje rezultate nego u Sjedinjenim Američkim Državama i Japanu, vodećim tržištima za video igre.’

Kada smo otvorili raspravu o mobilnim igrama i problemima s naplaćivanjem igara i sadržaja, Rusimov je otkrio kako i zašto je Imperia Online uvela plaćanja u svoje igre. Čini se da su otkrili ‘tajnu’ mješavinu elemenata koji tjeraju ljude da plaćaju za igre. ‘U našim igrama ne naplaćujemo kozmetičke stvari jer našim igračima do toga nije stalo i ne ograničavamo pristup sadržajima. Kako su naše igre ‘hardcore’ i zahtijevaju predanost, naši igrači svoj novac najviše troše na kupovanje vremena, vremena koje nemaju. Kupuju si komfor’, pojašnjava Rusimov.

Rusimov kaže da igrači mogu biti jako uspješni u Imperiji Online bez da potroše išta novaca. ‘Naša je igra na neki način poput šaha. Igračima su sve opcije dostupne odmah u startu, međutim igra je toliko kompleksna i sadržajno bogata da nemamo potrebe izdavati dodatni sadržaji. Također, igra je izrazito takmičarska pa i to doprinosi uspjehu igre.’

Imperia Online, najvažnija igra istoimenog studija za video igre, studiju donosi 95 posto prihoda. ‘Većina naših igrača igru igra tri do četiri godine i oni generiraju glavninu naših prihoda. To je dobro jer zbog toga stalno imamo pristup svježim novcima i možemo eksperimentisati’, objašnjava Rusimov. ‘Nezavisna smo tvrtka pa možemo samostalno i brzo donositi odluke.’