in

Hellblade: Senua’s Sacrifice | Senua nam otkriva iskustva psihoze i percepcije realnosti svijeta u kojem živi

“Ovo je sada tvoja priča da svjedočiš o njoj”. To su bile posljednje riječi u igri i najbolji način da se započne opservacija možda jedne od najvažnijih igara koju ste igrali ili koju ćete igrati. Zašto je to tako, u nastavku ćemo vam pokušati u najkraćim crtama to dočarati.

Izdavačka kuća Ninja Theory je 8. avgusta 2017. izdala igru Hellblade: Senuas Sacrifice kategorije AAA+ “triple A game”. Poznata po još dobrim igrama kao što su Devil May Cry. Garantujući da će i ova igra doživjeti svoj vrhunac, kao što i doživljava već u prvim sedmicama od svog izdavanja. Igra je izdata za PC, xbox one i PS4 uz cijenu od 30 dolara što je upola manje od naslova AAA+ gdje bi bila pristupačnija kupcima i kako bi se poruka koju nosi što više proširila.

Igra ima elemente psihološkog trilera. Uključujući psihozu kao glavni element igre koji se prožima kroz lik Senue. Otkrivajući njene najveće strahove i izazove s kojima se susreće unutar svoje ličnosti, kroz razne zvukove i glasove koje samo ona čuje u svojoj svijesti.

Priča koja vas veže i ostavlja do samog kraja

Priča se nalazi u vremenu vikinških pohoda na keltska plemena na području Velike Britanije. Senua, lik kojeg igrate, je keltska ratnica sa osvetničkim namjerama i plemenitom misijom. Uvodi vas u svijet i igru iz njene perspektive realiteta onako kako ga ona percepira kroz razne iluzije i zvukove koji vam se obraćaju unutar uma i stavljaju na izazov zadatak na koji ste upućeni. Zvukovi koji se javljaju u vašoj glavi su glasovi vaših ličnosti. One pozitivne koja vas ohrabruje i one negativne koja vam govori da odustanete od svega. Zatim glas Drutha, osobe koja je sličan izazov prošla ali nije u potpunosti ispunila zadatak. Potom glasove vaše majke Galene, oca Zimbera i Dilliana.

Njena misija je da oslobodi dušu svoga voljenog Dilliana čiju je dušu zarobila Boginja Hela koja se nalazi na dalekom sjeveru. Na mjestu zvanom Helheim ili „Kraljevstvu pakla“. Na tom putu, Senua se susreće sa svojim najvećim izazovima u životu. Na početku igre Hela vas zarazi nekom vrstom otrova odnosno tame koja polako počinje da osvaja vašu svijest svakim neuspjehom ili nesavladanom preprekom. Otrov se u vama širi i ako dođe do vašeg uma i osvoji vašu svijest. Vi automatski gubite progres u igri i vraćate se ponovo na sami početak.

Tokom igre, vraćaju vam se memorije iz vaše prošlosti. Doba kada još tama sa „Sjevera“ nije došla. Riječ Viking danas označava stanovništvo koje je u ranom srednjem vijeku živjelo na prostoru Skandinavije. Često se upotrebljava i naziv Normani „ljudi sa Sjevera“. Senua se sjeća lijepog života sa svojom porodicom i ostatkom plemena. Kelti, naziv za plemena i narode koji su živjeli na sadašnjim područjima Velike Britanije, Irske. Keltska plemena imala su tri glavne klase: ratnike, druide i ratare. Ratovanje je bilo važan dio života pa su ratnici sa sofisticiranim oružjem pripadali aristokraciji. Stoga je i Senua postala ratnica kako bi uništila tamu koja je razorila njeno pleme.

Glavni uzročnik tame je njen otac. Vidio je pročišćenje u ljudima sa Sjevera. U to doba se pojavila kuga i on je pričao drugima kako je njegova kćerka prokleta jer je imala neku vrstu nadnaravnih moći. Mogla je da vidi i čuje što drugi nisu mogli. Tako je ona postala izolovana. Mogućnost njenog izliječenja je imao Dillian, odnosno njihova ljubav koja je trebala da savlada tamu razvijenu unutar nje. Ali su oni rastavljeni. Cijelo njihovo pleme je bilo uništeno i svi su bili pogubljeni osim Senue koja je uspjela da izbjegne i tako sebi otvori mogućnost osvetničke misije.

Prvi veliki izazov u igri jeste osvajanje dva totema koje imaju Bogovi Valraven i Sort. Bogovi iluzije i vatre. Njihovim uništenjem otvaraju vam se velika vrata Helheima i tako zakoračujete u Kraljevstvo Hele unutar planine, gdje se spuštate do najniže razine pakla.

Hela vas stavlja na najveća iskušenja psihoze u kojoj ste zarobljeni. Predočava vam vaše najveće unutarnje strahove i razne neprijatelje koje morate savladati izazvani tim strahivima. Ljubav koju osjeća prema Dillianu je ključni faktor u vašoj borbi i upravo vas ta ljubav uzdiže onda kada potpuno psihološki padnete i osjećate se iznemoglim. Ti glasovi koje čujete u glavi vas konstantno stavljaju na iskušenje tokom igre, preispitujući iluziju i stvarnost, da odustanete ili nastavite borbu i oni vas vode tako sve do samog kraja. Dillian se tada pojavljuje kao svijetlo koje vas vodi unutar tame. Predstavljajući metaforičku poruku ljubavi koja će vas izvesti na svijetlo unutar vaše psihoze i tame u kojoj ste zarobljeni.

Savladavši Helu Senua shvata da je savladala samu sebe i sve vrste strahova i tamu unutar sebe. Tako shvativši da Dilliana ne može vratiti iz mrtvih i da se mora pomiriti s tim i na kraju ga pustiti, tako što baci njegovu lobanju koju je nosila sa sobom kao neku vrstu amajlije na njenom zadatku. Oslobodivši se tako psihoze u kojoj je bila zarobljena sa porukom koja nas vodi na početak ovoga članka: “Ovo je sada tvoja priča da svjedočiš o njoj”.

Aspekti igre

Igra obiluje zagonetkama i njihovom rješavanju pomoću iluzija i prolaska kroz neku vrstu dimenzionih vrata, otvaraju vam se novi prolazi i izazovi u igri. Dakle aspekt igre je fokusiran na priču i zagonetke a ne akciju kao u mnogim igrama. Nećete moći izvaditi mač i mahati uokolo besmisleno već samo onda kada vam se ukaže opasnost. Sistem borbe nije težak i dobro je osmišljen i prilagođen mnogim igračima.

Igra vam sugeriše da koristite slušalice zbog potpunog iskustva koje će vam ostaviti tokom igranja.

Senua sa sobom nosi ogledalo, mač i lobanju. Ogledalo joj služi kako bi se fokusirala i suočila sa stvarnošću kada bi se vidjela u njemu i tako sabrala svoje misli . Mač služi da je zaštiti i da s njim uništi sve protivnike na njenom putu s metaforičkim značenjem unutar psihoze. Dillanova lobanja koju nosi sa sobom je neka vrsta amajlije i podrške na njenom putu. Kako bi on uvijek bio uz nju i pružio joj podršku u teškim trenutcima unutar njene svijesti svojim riječima ohrabrenja i ljubavi.

Grafika u igre je izuzetna. Od dizajna i fizikalnosti svijeta u kojem se nalazite pa sve do scena i prikaza emocija, frustracija i mogućnost prenošenja tog iskustva i doživljaja na samog igrača kao da je on dio svega toga.

Igra prenosi poruku da ne odustajete u životu kada se susrećete sa izazovima. Da se nastavite boriti i savladate izazove koji se nameću pred vama kakvi god oni bili. Suočite se sa svim tim strahovima koji su izazvani u vama i tako ih savladajte. To je jedini put.

Slušanje zvukova

Charles Fernyhough profesor psihologije na Univerzitetu Durhan je vođa projekta „ Hearing the Voice“. Projekta s kojim žele da razumiju i istraže iskustva koja ljudi sa mentalnim oboljenjima psihoze, šizofrenije i drugim psihološki diagnosticiranih bolesti se susreću. Da otkriju njihovu percepciju realnosti svijeta u kojem žive i kako ga oni vide.

-To je krucijalno za sve ljude koji čuju zvukove i koje okarakteriziraju kao mentalno bolesne.

Psihoza je težak emocionalni i mentalni poremećaj zbog kojega bolesnik može biti prilično ograničen za život u društvu. „Psihotičan“ je tradicionalni termin za veliko oštećenje ili gubitak testiranja realiteta, tj. nekoherentnu ocjenu percepcije i zaključaka o vanjskom realitetu, odnosno gubitak sposobnosti prosudbe realnosti.

Ninja Theory developerska kuća zainteresovana ovim istraživanjem, odlučila je da kroz igru prenese i pokaže igračima šta zaista znači naći se u svijetu jedne psihotične osobe i kakva je njihova percepcija svijeta u odnosu na druge ljude. Da prenesu sva ta iskustva uz savjete stručnjaka na najbolji mogući način. Ovom igrom su to zaista i učinili.

Kako je nastala Senua

Glavna glumica Melina Juergens govori nam o svom ličnom putovanju, kako je postala Senua. Otkriva kako su njezina iskustva s dubokim karakternim uranjanjem razvila njeno razumijevanje psihoze.

Projektu se uključila kao uređivač video zapisa. Nije ni slutila da će postati glavna glumica u igri jer prije nikada nije glumila niti je imala iskustva sa glumom. Kako je ovaj projekat odmicao tako se i ona prilagođavala svojoj ulozi. Prvo je prošla skeniranja facijalne ekspresije, da bi kasnije uradili i skeniranje njenog tijela. Gdje bi sve to prebacili u virtuelni svijet i prikazali što realističnijim u igri. Da bi sve prošlo kako treba, Melina je dobijala instrukcije od najboljih profesionalaca iz datih oblasti. Tako je recimo dobila svog privatnog trenera Dave Morgana. Bivšeg olimpijskog dizača tegova i trenera nekim od poznatih ličnosti kao što je Sylvester Stallone. Sve kako bi njen performans u igri bio što bolji i tako lik kojeg bi igrači igrali u igri, doživjeli realističnije.