Novo istraživanje: Dovoljan je gutljaj alkohola da se mozak trajno promijeni

Rezultati istraživanja

Srebro je bitan metal za funkcioniranje solarnih panela. Međutim, količina prirodnog srebra pronađenog u rudama drastično se smanjuje.

To utječe na proizvodnju fotonaponskih, solarnih ćelija, ali i na LED čipove, nuklearne reaktore i medicinsku opremu. No, sad su istraživači Sveučilišta u Leicesteru otkrili alternativni način ekstrakcije srebra visoke čistoće iz korištenih solarnih panela. Proces može oporaviti metale iz dotrajalih solarnih ploča pomoću jeftinih, ekološki prihvatljivih otapala.

Ove nove, “neobične” slane vode nude nove mogućnosti za obradu metala, kažu istraživači. Za razliku od “obične” slane vode, napravljene od natrijevog klorida, koristili su kolin klorid i kalcijev klorid, a u daljnjim studijama istražit će i druge soli.

Prilagodljiva elektronika

Istraživači Kraljičinog sveučilišta u Belfastu istražili su kristalni feroelektrični film litij niobata tanak samo 500 nanometara. Otkrili su da je mobilnost električnog naboja bila iznimno brza na sobnoj temperaturi. Ove brzine mogu biti “najviša vrijednost sobne temperature u bilo kojem oksidu” i “barem usporedive s onom viđenom u grafenu”, zapisali su u radu koji objavljuje Advanced Materials.

Precizno poznavanje takvih parametara “potrebno je za predviđanje i izradu pouzdanih uređaja,  kažu istraživači kojima je na umu “stvaranje, uništavanje i reformiranje potpuno savitljivih ili efemernih nano krugova”, a to bi bilo od koristi u neuromorfnom računalstvu koje oponaša mozak, s neuromorfnim uređajima koji igraju ulogu sinapsi koje povezuju neurone.

Zdravstveni senzori utkani u majice

Istraživači s Imperial Collegea u Londonu ugradili su nove jeftine senzore koji prate disanje, broj otkucaja srca i razinu amonijaka u majice i maske. Potencijalne primjene za ovo kreću se od praćenja tjelovježbe, kvalitete sna i stresa do dijagnosticiranja i praćenja bolesti putem daha i vitalnih znakova.

Senzori, predstavljeni u časopisu Materials Today,  jeftini su za izradu, ispredeni su od vodljive niti na bazi pamuka zvane Pecotex. Za oko 10 penija može se proizvesti metar niti za besprijekornu integraciju desetak  senzora u odjeću. Pecotex je uz to kompatibilan sa standardnim kompjuteriziranim tekstilnim strojevima. Istraživači sada planiraju istražiti nova područja primjene, poput skladištenja i prikupljanja energije te biohemijske senzore.

Tone ogledala

Ben Nowack, 26-godišnji inovator i poduzetnik, tvrdi da je razvio metodu koja bi omogućila proizvodnju solarne energije i tokom noći. Nowack je prethodno radio u SpaceX-u, a trenutno je izvršni direktor Tons of Mirrors, kompanije koju je osnovao s vizijom fosilna goriva da zamijeni jeftinijom i pristupačnijom solarnom energijom.

Tons of Mirrors planira instalirati velika ogledala i kolimatorski uređaj na Međunarodnoj svemirskoj postaji kako bi tokom noći sunčevu svjetlost preusmjeravao na solarne ploče na Zemlji. Ovaj orbitalni solarni reflektor reflektira bi sunčevu svjetlost na Zemlju dok kruži u svemiru.

Nowackova početna zamisao bila je okružiti Zemlju beskonačno dugom vakuumskom cijevi koja sadrži sunčevu svjetlost usmjerenu pomoću ogledala u svemiru. Budući da ovaj pristup nije bio ekonomičan, vakuumsku je cijev zamijenio kolimatorom, uređajem koji veliki val čestica ili svjetlosti sužava u uski snop.

Podvodni generator energije valova

Američki startup CalWave najavio je uspješan završetak testiranja na otvorenom oceanu svoje tehnologije čiste energije nazvane xWave, otkriva New Atlas. Uređaj, dizajniran da iskoristi snagu valova za proizvodnju električne energije, pokazao je više od 99 posto rada sustava tokom deset mjeseci dugog testiranja u oceanu nadomak San Diega.

xWave radi pod vodom kako bi se zaštitio od katastrofalne štete uzrokovane nemirnim morem. To je ključno za dugovječnost uređaja, objašnjavaju u CalWaveu, kao i sustav špule koji omogućuje da xWave radi tijekom lošeg vremena. Uređaj bi, kažu u startapu, trebao biti jeftiniji od konkurencije i učinkovito raditi godinama pod vodom. Sustav ima antikorozivni premaz i premaz protiv bioobraštanja te navodno nije opasan po morski život.

Gutljaj alkohola trajno mijenja mozak

Istraživači sa sveučilišta u Kölnu, Mannheimu i Heidelbergu pokazali su da čak i jedna doza alkohola trajno mijenja morfologiju neurona. Konkretno, alkohol utječe na strukturu sinapsi, kao i na dinamiku mitohondrija, otkriva studija časopisa Proceedings of the National Academy of Sciences.

U stanicama tretiranim etanolom poremećeno je kretanje mitohondrija, ali i kemijska ravnoteža određenih sinapsi. Te su promjene bile trajne i potvrđene su promjenama u ponašanju životinja: miševi i vinske mušice poslije bi konzumirali su više alkohola.