in , ,

Prvi put u historiji: Naučnici uspjeli snimiti supernovu masivne crvene zvijezde

Za ovaj su pothvat iskoristili teleskop Pan-STARRS

Astronomi su prvi put u historiji uspjeli popratiti cijeli proces supernove crvenog zvjezdanog superdiva, postavivši temelje za buduća posmatranja.

Unatoč masivnom broju zvijezda na nebu, otkriće supernove i dalje se smatra vrlo rijetkim događajem, a naučnici su, prema najnovijem izvještaju, otišli korak dalje.

Astronomi su prvi put u historiji uspjeli snimiti crvenog superdiva prije, tokom i nakon eksplozije. Događaj im je, prema izjavi glavnog autora naučnog rada, omogućio ‘puno dublje razumijevanje masivnih zvijezda samo trenutak prije njihove smrti’. Wynn Jacobson-Galan s Berkeleyja tvrdi da “direktno posmatranje aktivnosti prije supernove kod crvenog superdiva nikad nije bilo u cijelosti provedeno te da naučnici sad imaju snimku eksplozije velike zvijezde”.
poster

Za ovaj su pothvat iskoristili teleskop Pan-STARRS, smješten na Mauiju, pomoću kojeg su prepoznali crvenog superdiva tokom ljeta 2020. Zvijezdu je, piše Engadget, odalo intenzivno emitiranje svjetla koje je u jesen kulminiralo supernovom. Naučni tim popratio je to te snimio bljesak sustavom LRIS smještenim u promatračnici Keck na Havajima. Supernovi su nadjenuli ime SN 2020tlf.

Posmatranja ove kozmičke kataklizme pokazuju da je zvijezda trenutak prije eksplozije vrlo vjerovatno izbacila veliku količinu okozvjezdane tvari. Dosadašnja promatranja pokazala su da su crveni divovi prije eksplozije bili relativno mirni, ali ovi podaci sugeriraju da neki od njih prije eksplozije mijenjaju internu strukturu, što, pretpostavlja se, rezultira izbacivanjem velike količine plina.

SN 2020tlf se nalazi u galaksiji NGC 5731, smještenoj oko 120 miliona svjetlosnih godina od Zemlje. Riječ je o zvijezdi koja je bila 10 puta masivnija od Sunca. Zvijezde, podsjećamo, postaju supernove kad im ponestane goriva i kad propadnu u sebe zbog vlastite gravitacije, pokrenuvši ogromnu fuzijsku eksploziju. Da bi se to dogodilo, moraju biti dovoljno velike (od 8 do 15 solarnih masa) ili će se samo urušiti u bijelog patuljka, kao što će, s vremenom, to napraviti naša zvijezda. Zvijezde s više od 15 solarnih masa nakon smrti postaju crne rupe.

Ovo će otkriće pružiti priliku naučnicima da posmatraju crvene superdivove tražeći sličnu radijaciju koja bi mogla signalizirati skorašnju supernovu.

“Prepoznavanje više događaja kao što je SN 2020tlf dramatično će utjecati na to kako definiramo posljednje mjesece zvjezdane evolucije. Ovo će nam pomoći otkriti kako masivne zvijezde provode posljednje trenutke svojeg postojanja”, rekao je Jacobson-Galan.