NASA objavila novi niz zvučnih kulisa zvijezda: Svemir baš i nije tako tiho mjesto

Rezultat impresivan

U svemiru zbog vakuuma vlada tišina. No NASA je odlučila podatke dobivene promatranjem zvijezda i planeta uglazbiti. Krajnji je rezultat zaista impresivan.

NASA je objavila novi niz zvučnih kulisa zvijezda dobivenih iz podataka njihova svemirskog teleskopa Chandra te drugih teleskopa. Kako kažu, riječ je o sonifikaciji podataka dobivenih promatranjima svemira iz tih teleskopa, tako da ih korisnici mogu i čuti, a ne samo vidjeti.

U prvom zvučnom i videozapisu riječ je najdubljem promatranju svemira pomoću x-zraka, odnosno promatranju teleskopom CHndra u trajanju od sedam milijuna sekundi. S obzirom na to da je Chandra snimala promatrani dio svemira iz južne Zemljine hemisfere, astronomi tu promatranu regiju nazivaju “Chandra Deep Field South”.

Na prvi pogled čini se kao da promatramo udaljene zvijezde, no zapravo je riječ o galaksijama i crnim rupama. Većina tih vidljivih crnih rupa zapravo su supermasivne crne rupe koje se nalaze u središtima galaksija.

U ozvučavanju tih podataka boje diktiraju tonove, kako se reprodukcija zvuka kreće od dna slike prema gore. Boje koje su na kraju spektra predstavljaju dublje tonove, dok su boje koje su bliže ljubičastoj viši tonovi. Svjetlo koje se čini jarko bijelo na slici čuje se kao statička buka. Osim toga, zvuk je snimljen u stereoformatu pa kako zvučna snimka odmiče, pomoću sterea može se odrediti i pozicija iz koje zvuk dolazi sa slike.

Zvuk maglice mačjeg oka

Kad zvijezda poput našeg sunca ostane bez helija za izgaranje, počinje otpuštati ogromne oblake plina i prašine. Na taj se način mogu formirati spektakularne vizualne strukture, a jedna od njih je i maglica mačjeg oka.

U idućoj snimci koju je NASA sonificirala korišteni su podaci teleskopa Chandra, ali i promatranja vidljivog spektra iz teleskopa Hubble.

Za slušanje zvučne kulise te maglice u NASA-i su napravili prikaz skeniranja poput onog na radarima i koje se kreće u smjeru kazaljke na satu, a što je svjetlo udaljenije od centra slike, to mu je ton viši. Jarkije svjetlo također je i glasnije na snimci. X-zrake predstavljaju distorziraniji zvukovi, dok vidljivi spektar svjetla predstavljaju čišći zvukovi.

Zvuk Vrtlog galaksije

Messier 51 možda je najpoznatiji po svom nadimku Vrtlog galaksija. Riječ je o spiralnoj galaksiji sličnoj našoj Mliječnoj stazi. Podaci koji su ozvučeni na toj snimci koju je NASA objavila dolaze iz više teleskopa, odnosno infracrvenog, optičkog, ultraljubičastog i spektra x-zraka.

Snimka prvo započinje zvukovima sva četiri tipa svjetlosti, no kako se radarska kazaljka (slično kao i na prethodnoj snimci) pomiče u smjeru kazaljke na satu, tako se mogu razabrati i pojedini zvukovi.

Konstantan tihi šum koji se na snimci može čuti predstavlja jezgru same galaksije, navode iz NASA-e.