in

Prije 33 godine rođen je najpoznatiji lik u historiji gaminga

Prije 33 godine, na Nintendo Entertainment Systeam konzolu izašla je jedna od najvažnijih igara ikad napravljenih.

Kad govorimo o najvažnijim videoigrama u historiji, jedan je naslov nezaobilazan. Super Mario Bros. za NES konzolu izašao je 1985. godine i smatralo ga se spasiteljem nakon neslavnog kraha tržišta videoigara koji se dogodio dvije godine ranije. Mario i njegov brat Luigi svojim su maštovitim dizajnom igračima vratili nadu u videoigre te dokazali kako taj medij može ponuditi kvalitetnu vrstu zabave.

Super Mario Bros. mnoge je po prvi put upoznao s italijanskim vodoinstalaterom, ali to zapravo nije bila prva igra u serijalu. Radilo se tu nastavku arkadne igre Mario Bros., iako Nintendo isprva nije razmatrao nastavak nego potpuno novu igru.

Ideja im je bila napraviti igru koja bi nastavila tradiciju “atletskog” gameplaya, što je uključivalo trčanje, skakanje i preskakanje. Tek je u fazi nakon izgradnje prototipa odlučeno kako će Mario biti glavni lik, s obzirom da se prethodni Mario Bros. dobro prodavao.

Što se naslova tiče, epitet “Super” u nazivu Super Mario došao je na temelju mehanike sakupljanja gljive od koje Mario naraste. Naime, ta se gljiva interno zvala “Super Mushroom”. Doduše, mehanika sakupljanja tzv. power-upa osmišljena je tek naknadno, nakon što su leveli već bili dizajnirani za “malog” Marija. Sama ideja gljive kao predmeta koji nudi poboljšanje bazirana je na japanskom folkloru i pričama o magičnim gljivama. Zanimljivo je također da se Nintendo svjesno odlučio da igrača neće odmah staviti u ulogu “Super” Marija nego će mu mehanikom sakupljanja gljive pobuditi osjećaj postignuća i napretka.

Super Mario Bros. ostat će zapamćen i kao jedna od prvih igara tijekom čijeg je razvoja prakticirana podjela poslova. Sve do sredine osamdesetih igre su razvijali vrlo mali timovi, a nije bio ni rijedak slučaj da je samo jedna osoba bila zadužena za razvoj cijele igre. Super Mario Bros. radio je sedmeročlani tim pod vodstvom Shigerua Miyamota i svaki je član bio zadužen za specifični aspekt igre. Takva podjela posla u industriji videoigara postala je standard te se prakticira i danas.

Postoji mnogo stvari s kojima je Super Mario Bros. bio pionir u industriji videoigara, a jedna od takvih je bila i pristup glazbi rađenoj za igru. Dotadašnja praksa bila je da se glazba za igru uvijek radila nakon što je igra već bila gotova. Međutim, u slučaju SMB-a muzika je rađena paralelno s igrom, a kompozitor Koji Kondo želio je da ona prati igrača. Na prvu se to ne primijeti, ali tempo glazbe u SMB-u savršeno pristaje brzini igre. U trenucima kad se od igrača traže brže reakcije, glazba mu to sugerira bržim ritmom.

Specifično je i to kako Super Mario Bros. zapravo nema ono što današnje igre zovu tutorialom, a igrač već u prve tri sekunde igranja osnove gameplaya. Prvi level SMB-a ciljano je dizajniran s tom namjerom i često se uzima kao temeljni primjer dobrog gameplay dizajna jer igraču dopušta da postupno i prirodno shvati mehanike i pravila igre.

O uspjehu Super Mario Brosa. ne treba trošiti mnogo riječi. Igra je bila prodana u više od 40 miliona primjeraka, što je dugih 20 godina bio najbolji prodajni rezultat za Nintendove igre. Super Mario Bros. otvorio je vrata serijalu bez kojega nije ostala još niti jedna Nintendova konzola. Jednostavano – ako na konzoli ne možete igrati Super Marija, onda to nije Nintendov uređaj.

Danas Super Mario Bros. možete zaigrati na brojnim Nintendovim platformama. Od 19. 9. ove godine igra će napokon postati dostupna i na aktualnoj Nintendo Switch konzoli u sklopu pretplate na Nintendo Online uslugu. Želite li ju imati u svom vlasništvu, najbolje način za igranje bio bi nabavljanje NES Classic Edition konzole s kojom ova igra dolazi u paketu.

(HCL.hr)